קריקטורות - ציורי מים מאוסף ראובן רוזן - שנות הארבעים (צייר יצחק שלח)

תיאור
הסבר מיכאל בן דרור
1. משה סמילנסקי. - כשנבנה המחנה הראשון (ליד הטרקטור הצהוב). החליטו לבנות ק י ל ו ן במפגש הנחלים או בסמוך לו. היום זה בערך בית וינמן - אנוליק. ראובן רוזן ניגש למלאכה, על פי שרטוט שנשלח לו מתינו בועז שעדיין קינן בנטעים. הביצוע הראשון לא הצליח. וראובן ניגש למקצה שיפורים. ושוב הוא פנה לתינו והלה שלח לו שרטוט מפורש יותר. צריך להבין שלא היה פה איזה שירות דואר, פשוט חיכו למישהו שיגיע לביקור מולדת מנטעים. על כן ההתכתבות נמשכה שבועות, אם לא חודשים.
ק י ל ו ן (שאדוף, בערבית) הוא אמצעי שאיבה המוגבל רק לעומק מסוים. (נניח, מכסימום 10 מ'). הוא שימש רבות בעמקי הנילוס והפרת, כמו גם ברצועת עזה ומישור החוף בראשית ההתיישבות. הוא מבוסס על העיקרון שקל יותר ל ה ו ר י ד , או למשוך למטה, מאשר להרים. ישנו מוט עבה על נקודת משען. בקצהו האחד דלי, היורד אל הבאר / בניאס וכו'. ואילו בקצהו השני משקולת גדולה, או אבן ממנה משתלשל מטה חבל. משיכה בחבל מורידה את המשקולת ומטיסה מעלה את הדלי, במקרה שלנו, עם מימי הבניאס.

2. מיהו הקאו-בוי הזה? של מקלר. - גם כאן אנו שבים לראובן רוזן. כשהגיע הליפט הראשון לגשר, מוכר עם סיפור הבוץ, הירידה מכפר-גלעדי, והריבה "שהתקלקלה", כלומר קופסת השימורים הגדולה נשברה איכשהו, וכולם ליקקו בהנאה, - ובכן כשהגיע הליפט לגשר שלנו יצא לקראתם ראובן רוזן רכוב על משהו. וממש לפני המפגש הסוסה מעדה וראובן פרח מגבה בסלטו מרשים. לרוע מזלו, חרף החשכה, היה לאירוע קהל גדול, ביניהם מקלר (איש הקק"ל או חבר-הקבוצות, לא זוכר) שהשמיע את אימרת השפר הזאת, - "מיהו הקאו-בוי הזה?", שאריה גל לא חדל מלצטט אותו שוב ושוב.
3. בעניין הקבלן וראובן רוזן (שוב...). - לבנית הנוקטא מאבני בזלת הוזמן קבלן (יהודי) מטבריה. שהוא, מצידו, הביא פועלים ערבים. ראובן רוזן היה הבוס. ומזוכרנו אותו המשפט הנ"ל יכול להסתדר איכשהו...

המבנה בתמונה הראשונה הוא המכבסה שבצידה חבלים לתליית כביסה. המכבסה נבנתה ב 1945
שנת מסמך מקורי (משנה)
1941
שנת מסמך מקורי (עד שנה)
1947
  • קיר צפוני ימין
  • 2
Media name
ציורי מים צייר אולי יצחק שלח אוסף ראובן רוזן - המנהלת - כל המנגנון עומד לפי רצון ידנו החזקה.jpg
Media name
ציורי מים צייר אולי יצחק שלח אוסף ראובן רוזן - הקבלן - עם ראובן אי אפשר לדבר.jpg
Media name
ציורי מים צייר אולי יצחק שלח אוסף ראובן רוזן - מקלר - מי הוא הקאובוי הזה.jpg
Media name
ציורי מים צייר אולי יצחק שלח אוסף ראובן רוזן - סמילנסקי - הנה חלוצים.jpg
Media name
ציורי מים צייר אולי יצחק שלח אוסף ראובן רוזן - ציור של הסידות מבאים תינוק.jpg
Media name
ציורי מים צייר אולי יצחק שלח אוסף ראובן רוזן - רפשיה ובן המוכתר.jpg